Internetconsultatie subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten
Op 30 mei is de internetconsultatie gestart voor een nieuwe subsidie voor logistieke efficiëntie: subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten (SiLK). Via deze internetconsultatie (‘advies per internet’) kunnen betrokken organisaties en anderen met interesse reageren op de nieuwe subsidie. Dit kan tot en met 29 juni.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat het goederenvervoer vanaf 2050 emissievrij is. De vrachtwagenheffing moedigt het gebruik van emissievrije vrachtwagens aan. Dit zorgt voor minder CO2 in de lucht. Ook moedigt de vrachtwagenheffing efficiënter (slimmer) goederenvervoer aan. Want de duurzaamste kilometer is de kilometer die niet wordt gereden.
Samenwerking steunen
Een deel van de inkomsten van de vrachtwagenheffing helpt (transport)ondernemers bij het verduurzamen en het efficiënter vervoeren van het goederenvervoer over de weg. De subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten (SiLK) is één van de subsidies die ondernemers helpen.
Op dit moment werken bedrijven in de wegtransportsector te weinig samen, terwijl dat veel vrachtwagenkilometers in Nederland kan besparen. Met de subsidie krijgen ondernemers geld om een plan uit te voeren waarmee ze minder kilometers rijden door samen te werken in de logistieke keten. Het doel van deze subsidie is om het aantal gereden vrachtwagenkilometers in Nederland blijvend te verminderen.
Wat vindt u?
Via de internetconsultatie kunt u uw mening geven op alle delen van de subsidie SiLK en op de uitleg (toelichting). Vooral uw reactie op de volgende vragen is interessant:
- Vindt u de subsidie duidelijk en eenvoudig genoeg? Zo niet, hoe kunnen we dit verbeteren?
- Vindt u hoe u de subsidie kunt aanvragen duidelijk en eenvoudig genoeg? Zo niet, hoe kunnen we dit verbeteren?
- Als u de subsidie leest, zou u deze subsidie wel of niet aanvragen? En waarom?
- Als u de subsidie leest, denkt u dat deze subsidie helpt om het aantal gereden kilometers te verlagen? En zo niet, waarom niet?
Meer informatie en alle teksten vindt u op de website van de internetconsultatie. Hier kunt u ook reageren.
Efficiënter vervoer
Het is de verwachting dat de vrachtwagenheffing in Nederland medio 2026 start. Net als in de landen om ons heen gaan eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag betalen per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale wegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een flinke korting op het tarief. Een deel van de inkomsten van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en efficiënter vervoer van de transportsector. SiLK is één van deze subsidies.