Voortgangsbrief vrachtwagenheffing, start heffing gepland op 1 juli 2026
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer met een brief geïnformeerd over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing. Hierin wordt ingegaan op de voortgang van de realisatie van het heffingssysteem, de geplande startdatum en de subsidies voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector.
De realisatie van de vrachtwagenheffing vordert gestaag. De start staat gepland op 1 juli 2026. De realisatie van het heffingssysteem voor de vrachtwagenheffing is een complex project met planningsrisico’s. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de betrokken uitvoeringsorganisaties sturen erop dat de realisatie van het heffingssysteem tijdig gereed is, zodat de heffing op 1 juli 2026 kan starten.
Met de komst van vrachtwagenheffing wordt het heffen van het Eurovignet in Nederland beëindigd. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer. Dit is vastgelegd in de Wet vrachtwagenheffing. Het demissionair kabinet zal de benodigde stappen gaan zetten om het heffen van het Eurovignet per 1 juli 2026 stop te zetten. Dit betekent dat ondernemers vanaf die datum geen Eurovignet meer nodig hebben voor Nederland.
Innovatie en verduurzaming van de vervoerssector
Conform de Wet vrachtwagenheffing worden de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing ingezet om (subsidie)maatregelen te bekostigen voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector, de zogenoemde terugsluis. In de jaren 2026-2030 gaat het om ruim € 1,6 miljard. Het grootste deel (ruim € 1,4 miljard) hiervan wordt ingezet voor de elektrificatie van vrachtwagens. De maatregelen zijn uitgewerkt in het Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030. In de begroting van het Mobiliteitsfonds voor dit jaar zijn al middelen gereserveerd die worden ingezet om de verduurzaming van het vrachtvervoer te versnellen door middel van subsidies voor de aanschaf van emissievrije voertuigen (AanZET) en laadinfrastructuur (SPriLa).