Nulmeting monitoring uitwijkverkeer vrachtwagenheffing van start

Op 1 juli 2025 is de nulmeting monitoring en evaluatie uitwijkverkeer gestart. Precies een jaar voor de geplande startdatum van de vrachtwagenheffing. Dit volgt uit een afspraak die eerder is gemaakt in het Bestuurlijk Overleg, Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) 2019. Van uitwijkverkeer is sprake als vrachtwagens door de vrachtwagenheffing uitwijken naar wegen waar de heffing niet geldt.

Monitoring en evaluatie

Hoe werkt het monitoren? Met behulp van ongeveer 3400 tellussen in het wegdek worden op veel wegen rondom het heffingsnetwerk een jaar lang metingen verricht naar het aantal vrachtwagens op deze wegen. De zogenaamde nulmeting.

Vanaf 1 juli 2026 worden er nog 3 jaar lang metingen op deze wegen verricht. Door de verschillende metingen met elkaar te vergelijken, wordt er bekeken of er sprake is van een toe- of afname van het vrachtverkeer op deze wegen. Als er een grote verandering in aantallen wordt gemeten, kan dit een reden zijn om te bespreken of er uitwijkverkeer ontstaat door de vrachtwagenheffing. Op basis van eerdere studies wordt  uitwijk niet verwacht. De wegen waarop de vrachtwagenheffing geldt zijn zo gekozen dat vrachtwagens geen voordeel hebben als ze een andere route nemen.

Het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) ontvangt en verwerkt alle meetgegevens. De meetgegevens worden gedeeld met de wegbeheerders.

Maatregelen?

Indien nodig kunnen door wegbeheerders (verkeers)maatregelen worden getroffen. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid, een goede doorstroming en een prettige leefomgeving.