TNO en TU Delft hebben onderzoek gedaan naar de sociale kosten en opbrengsten voor het project Electric Road Systems (ERS). Het ministerie van IenW vroeg TNO en TU Delft om dit te onderzoeken voor twee aparte goederenroutes over de weg.  Vanuit Rotterdam: (1) richting Venlo en (2) richting Antwerpen. De studie heeft gekeken of ERS (in aanvulling op stilstaand laden) goedkoper en sneller is dan alleen stilstaand laden. Het rapport van dit onderzoek kunt u downloaden.

Resultaten

Volgens het onderzoek zijn de  opbrengsten op de onderzochte routes een beetje hoger dan de kosten. Maar de conclusie gaat uit van onzekere aannames, zoals de prijzen van batterijen in de toekomst, de kosten voor de elektriciteit en hoeveel ERS wordt gebruikt.

Ook hebben de onderzoekers nog veel vragen. Bijvoorbeeld over:

  • hoe ERS in ons energiesysteem past.
  • wie bijvoorbeeld de aanleg van ERS gaat betalen, wat gebruikers van ERS gaan betalen en wie de opbrengsten van ERS krijgt.
  • wat de ontwikkelingen in onze buurlanden worden.
  • RWS heeft beperkte tijd en kan niet alles doen, dus dat betekent keuzes maken in wat we belangrijk vinden.

Vervolg

Het onderzoek heeft veel vragen beantwoord, maar er blijven ook vragen open. Het ministerie van IenW heeft daarom besloten om verder onderzoek te doen naar ERS in Nederland. Dit vervolgonderzoek zal bekijken hoe de bouw en het onderhoud van ERS het best georganiseerd kan worden.

Verduurzamen transportsector

De Nederlandse wegvervoerssector is in beweging. Steeds meer transport zal waarschijnlijk batterij-elektrisch gaan gebeuren. Een aanvulling op stilstaand laden kan laden via Electric Road Systems (ERS) zijn. Hierbij kunnen elektrische vrachtwagens onderweg al rijdend opladen via een bovenleiding. Meer informatie over ERS vindt u in het Meerjarenprogramma Terugsluis VWH 2026-2030.

De start van de vrachtwagenheffing is gepland op 1 juli 2026. Net als in de landen om ons heen gaan eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag betalen per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale wegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een flinke korting op het tarief. Een deel van de inkomsten van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies en projecten voor duurzamer en efficiënter vervoer van de transportsector. ERS is één van deze projecten.