Met dank aan de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kwam in oktober de 1000ste gesubsidieerde emissievrije vrachtwagen op de Nederlandse wegen. De subsidie vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe emissievrije vrachtwagen. Zo helpt AanZET ondernemers met logistieke activiteiten om een nieuwe, duurzame weg in te slaan. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de subsidie uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De transportsector vindt AanZET een belangrijke subsidie op weg naar meer duurzaam transport.
Beeld: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Familiebedrijf Postuma in IJsselmuiden registreerde het 1000e kenteken van een 'AanZET-vrachtwagen'
De regeling AanZET startte in 2022. Inmiddels hebben ondernemers en non-profitorganisaties zes keer subsidie kunnen aanvragen voor een nieuwe emissievrije vrachtwagen. Ruim 1.300 bedrijven hebben in de afgelopen jaren subsidie voor een of meer emissievrije vrachtwagens aangevraagd. Tot nu toe is er subsidie gegeven voor bijna 2.800 nieuwe emissievrije trucks. Inmiddels staan ruim 1.000 van deze vrachtwagens al op kenteken en rijden rond.
Grote en kleinere ondernemingen
Grote ondernemingen vragen iets vaker subsidie aan dan middelgrote en kleine bedrijven: 40% van de aanvragen gingen naar grote ondernemingen, 32% naar middelgrote ondernemingen en 28% naar kleine ondernemingen of non-profitorganisaties.
Soorten trucks
Van alle typen voertuigen worden N3-trekkers het meest aangevraagd. De meest voorkomende geregistreerde modellen van dit jaar zijn: Mercedes-Benz eActros 600, Volvo FH en Volvo FM.
Positief is dat de gemiddelde kosten voor een emissievrije vrachtwagen aan het dalen zijn. In twee jaar tijd is de gemiddelde prijs voor het kopen van een N3-trekker met meer dan € 30.000 gedaald naar € 335.000. 15% van de N3-trekkers kost minder dan € 300.000, en dat worden er steeds meer.
Afstand omhoog
In dezelfde tijd is de actieradius van elektrische vrachtwagens ongeveer verdubbeld. Voertuigen kunnen nu ruim 500 km rijden op één acculading. Hierdoor kunnen steeds meer organisaties gebruik maken van een emissievrije vrachtwagen.
1000e kenteken
RVO is op bezoek geweest bij het transportbedrijf dat het 1000e kenteken registreerde. Dat is familiebedrijf Postuma in IJsselmuiden, een belangrijke bevoorrader van versmarkten door heel Nederland. Postuma omarmt deze nieuwe, emissievrije koers en kan vanuit persoonlijke ervaring vertellen hoe AanZET voor hen een verschil heeft gemaakt.
Verduurzaming
De start van de vrachtwagenheffing is gepland op 1 juli 2026. Net als in landen om ons heen gaan houders van vrachtwagens dan een bedrag betalen per gereden kilometer, op snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een flinke korting op het tarief. Een groot deel van de inkomsten van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor het verduurzamen en vernieuwen van de transportsector. De volgende opening van AanZET begint op 27 januari 2026. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland.