Terugsluis: verduurzamen goederenvervoer
Een groot deel van de inkomsten van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor vrachtvervoer over de weg. Deze subsidies helpen ondernemers om dit vrachtvervoer te vernieuwen en duurzamer te maken. Denk aan kopen van emissievrije vrachtwagens en laadpalen bij bedrijven, bouwen van waterstoftankstations en zorgen voor slimmer vervoer. Dit teruggeven van een deel van de inkomsten uit de vrachtwagenheffing via subsidies voor ondernemers noemen we de ‘terugsluis’.
Aanvragen
De subsidies kunt u aanvragen bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daar leest u alles over hoe en wanneer u elke subsidie kunt aanvragen.
Subsidies en meer
De Terugsluis bestaat uit subsidies, projecten en andere maatregelen:
- Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
- Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa)
- Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM)
- Project Electric Road Systems (ERS)
- Logistieke Efficiëntie
1. Aanschaf emissievrije vrachtwagens (AanZET)
De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) vergoedt een deel van de meerkosten van een nieuwe emissievrije vrachtwagen. Hoeveel subsidie u kunt aanvragen hangt af van het voertuigtype en de grootte van het bedrijf of non-profitorganisatie (klein, middelgroot of groot). Het precieze deel van de subsidie en het maximale bedrag dat daarbij hoort, vindt u op de website van RVO.
Eén vrachtwagen per dag
Ook is belangrijk om te weten dat ondernemers maximaal één vrachtwagen per dag kunnen aanvragen. Zo maken kleinere ondernemers meer kans op een succesvolle aanvraag.
Aanvragen
U kunt AanZET aanvragen bij RVO. De volgende opening is op 30 september 2025.
2. Aanschaf laadpalen bij bedrijven (SPriLa)
De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) vergoedt een deel van de kosten voor het kopen en plaatsen van laadpalen op eigen terrein. Hoeveel subsidie u kunt aanvragen hangt af van de grootte van de onderneming en het vermogen van de laadpaal. Mkb-ers krijgen tot 40% van de kosten vergoed, grote ondernemingen tot 20%.
Opslag in batterij
Bij de aanleg van laadpalen zijn de grenzen van ons elektriciteitsnetwerk een uitdaging. Soms kan opslag in een eigen batterij een oplossing bieden. Die batterij kan dan naast de elektriciteitsaansluiting helpen om de elektrische vrachtwagens te laden. Een deel van de kosten voor het kopen van zo’n batterij wordt vergoed.
Advies over laadpalen
Omdat veel ondernemers vragen hebben over laadpalen, vindt u op de website van RVO veel informatie. Ook kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor advies over de juiste laadpalen en de aanleg daarvan. 50% van de kosten voor advies wordt vergoed, tot een maximum van 3.500 euro.
Aanvragen
U kunt SPriLa aanvragen bij RVO. Dit kan tot en met 19 december 2025.
3. Bouw waterstoftankstations en aanschaf waterstof-vrachtwagens (SWiM)
De Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) vergoedt een deel van de kosten voor de aanleg van een waterstof-tankstation en voor het kopen of ombouwen van waterstof-voertuigen.
Doel SWIM
SWIM heeft twee doelen:
- Zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van waterstof-tankstations, die voldoen aan de Europese regels, en
- Bereiken van genoeg waterstof-voertuigen op de weg, zodat een dekkend netwerk van waterstof-tankstations winstgevend is.
Aanvragen
U kunt SWIM aanvragen bij RVO. Dit kan tot en met 18 juni 2025.
4. Onderzoek naar rijdend opladen (ERS)
Het project Electric Road Systems (ERS) onderzoekt of het een goed idee is om rijdend te kunnen laden. ERS kan misschien een aanvulling zijn op stilstaand laden, want:
- Als je al rijdend kunt opladen, scheelt dat wachtrijen en ruimte bij laadpalen.
- Vrachtwagens met ERS rijden met kleinere batterijen grotere afstanden. Zo blijft er meer ruimte over voor vracht.
- Door een kleinere batterij zijn de kosten voor het kopen van elektrische vrachtwagens lager.
- Misschien kan ERS de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk ook nog verlagen.
Onderzoek naar ERS
ERS is een duur systeem om aan te leggen. In het buitenland hebben ze ervaringen met ERS gekregen. Daar kan Nederland van leren. Ook heeft het ministerie van IenW een aantal onderzoeken laten doen. Zo zijn twee snelwegtrajecten in Nederland bekeken: Rotterdam-Antwerpen (100 km) en Rotterdam-Venlo (180 km).
Besluit
Voor de zomer van 2025 wordt een besluit verwacht over de toekomst van ERS in Nederland.
5. Logistieke efficiëntie
Het goederenvervoer moet niet alleen duurzamer, maar ook slimmer. Er worden nu meer vrachtkilometers gereden dan nodig is. Dat zorgt voor meer druk op het wegennetwerk, en dus voor hogere kosten (heffing) voor transportondernemers en ook meer vervuiling (kooldioxide, stikstof, fijnstof). Daarom is het belangrijk dat de logistieke efficiëntie verbetert. Minder gereden kilometers betekent minder verkeer op de weg en dus ook minder files. Het doel van Logistieke Efficiëntie is dat het aantal gereden vrachtkilometers minder wordt. Ander doel is om vernieuwing in de transportsector aan te moedigen.
Vijf maatregelen
Logistieke Efficiëntie bestaat uit vijf maatregelen:
- Meten en verbeteren CO2-emissies
- Subsidieregeling Samenwerking In de Logistieke Keten (SiLK)
- Onderzoeken toelating Super-Ecocombi (SEC)
- Inrichten Expertisehuis Logistiek
- Digitaliseren midden- en kleinbedrijf (mkb)
Internetconsultatie
Op 2 juni 2025 is de internetconsultatie gestart voor de subsidieregeling SiLK. Betrokken organisaties en anderen met interesse kunnen reageren op deze nieuwe subsidie. (Lees hier het nieuwsbericht.)
Aanvragen
In het najaar van 2025 zal de subsidieregeling SiLK openen. Meer informatie volgt.