De start van de vrachtwagenheffing is gepland op 1 juli 2026. De Wet vrachtwagenheffing vormt hiervoor de juridische basis. De regels zijn verder uitgewerkt in een Besluit en Ministeriële regeling. Deze wet is op 12 juli 2022 door het parlement aangenomen.

Wijziging Wet vrachtwagenheffing

Omdat de Europese regels voor tolheffingen zijn gewijzigd, is een wijziging op de Wet vrachtwagenheffing noodzakelijk. Hiervoor is een wetsvoorstel gemaakt dat de Tweede Kamer onlangs heeft aangenomen. De volgende stap is dat het wetsvoorstel in de Eerste Kamer wordt behandeld. Een belangrijke voorgestelde wijziging is dat het tarief per gereden kilometer ook op CO2-uitstoot wordt gebaseerd.

De vrachtwagenheffing is gebaseerd op de gereden afstand waarbij men per kilometer betaalt. In de Wet vrachtwagenheffing is vastgelegd dat de heffing geldt op autosnelwegen en sommige N-wegen. Ook staat in de wet dat vrachtwagens voorzien moeten zijn van goed werkende boordapparatuur. De houders sluiten hiervoor een overeenkomst af met een dienstverlener. Ook zijn de tarieven in de wet opgenomen.

Europa

In onze buurlanden België en Duitsland geldt al een vrachtwagenheffing per gereden kilometer. Ook Nederlandse vrachtwagens betalen daar voor het gebruik van de (snel)wegen.

Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing noodzakelijk. De Tweede Kamer is akkoord gegaan met de gewijzigde wet. Het is in behandeling bij de Eerste Kamer.