Een groot deel van de inkomsten van de vrachtwagenheffing gaat naar maatregelen voor vrachtvervoer over de weg. Deze maatregelen helpen ondernemers om dit vrachtvervoer efficiënter en duurzamer te maken. Eén van deze maatregelen is onderzoek naar de Super Ecocombi (SEC). Een SEC is een extra lange vrachtwagencombinatie, die bestaat uit een trekker met twee 13,60 meter lange opleggers. Een SEC is maximaal 32 meter lang en weegt maximaal 72 ton. Daarmee kan een SEC in één keer de lading van twee gewone vrachtwagens vervoeren. Dit kan helpen bij efficiënter transport over de weg.
Dit is een eerste testvoertuig van de Super Ecocombi, waarmee we op een testbaan onderzoeken of het veilig de openbare weg op kan. Daarna volgen nog andere stappen om meer kennis en ervaring op te doen. We zijn dus nog (lang) niet bij toelating van dit type voertuigen, maar dat is op termijn wel het doel.
Onderzoek
Omdat een SEC zo groot en zwaar is, laat het ministerie onderzoeken of het vergeleken met andere vrachtwagens veilig is als de SEC op de Nederlandse wegen rijdt. De afgelopen jaren zijn er verschillende onderzoeken en testen gedaan. Kortgeleden is onderzoek gedaan door de HAN University of Applied Sciences en de Technische Universiteit Eindhoven. Het ministerie had deze instituten gevraagd advies te geven over de veiligheid van de voertuigonderdelen voor de SEC. Ze hebben berekeningen gemaakt, die ze gebruiken voor het geven van adviezen over de beste samenstelling van het voertuig. Ook geeft de studie adviezen over mogelijke elektrische trekkers en trailers voor de SEC. U kunt het onderzoek hier downloaden.
Test op openbare weg
Het wordt verwacht dat in 2026 voor het eerst een test zal worden gedaan worden met een SEC op de openbare weg. Door deze testen wordt duidelijk hoe andere weggebruikers reageren op vrachtwagens in het algemeen en op de SEC in het bijzonder. Een ander resultaat wordt dat de RDW de SEC technisch kan beoordelen.